För dig som själv ska betala dina arbetsgivaravgifter
Regler
Du som har ett socialavgiftsavtal med din utländska arbetsgivare ska själv redovisa och betala arbetsgivaravgifter. Det innebär att du varje månad ska redovisa lön och eventuella förmåner i en arbetsgivardeklaration och betala dina arbetsgivaravgifter. OBS! Det gäller även om inkomsterna inte beskattas i Sverige.
Du ska vara uppmärksam på att om du inte redovisar och betalar enligt avtalet kommer Skatteverket i stället att kräva din arbetsgivare på beloppet.
Registrering
Du som träffar ett socialavgiftsavtal med din arbetsgivare är skyldig att anmäla dig för registrering hos Skatteverket. Din anmälan ska ha kommit in till Skatteverket senast två veckor från det att socialavgiftsavtalet träffades.
Registrering ska göras på blanketten "Anmälan - om skyldighet att redovisa och betala arbetsgivaravgifter på egen lön" (SKV 4738). Observera att även om du har ett socialförsäkringsavtal och registrerats för redovisning/betalning så måste din arbetsgivare också anmäla sig hos Skatteverket. Arbetsgivaren måste få en svensk identitet eftersom det är arbetsgivaren som ska lämna kontrolluppgift på den ersättning som betalas ut till dig.
Läs mer om socialavgiftsavtal hos Skatteverket
Preliminär inkomstdeklaration
Från den 1 januari 2021 gäller nya regler för dig som får ersättning från en utländsk arbetsgivare.
Läs mer om de nya reglerna på skatteverket.se
Utländska arbetsgivare är skyldiga att göra skatteavdrag på lön och förmåner som betalas ut för arbete som utförs i Sverige. Din utländska arbetsgivare ska registrera sig som arbetsgivare i Sverige om inte detta är gjort sedan tidigare och kommer därefter behöva redovisa månatliga skatteavdrag på arbetsgivardeklarationer.