Dansk e-legitimation

Senast uppdaterad 2023-01-05
För att kunna använda alla digitala självbetjäningslösningar i Danmark behöver du ett NemID eller MitID - en digital signatur. Läs om hur du skaffar och använder NemID eller MitID.
Skriv ut

Övergång från NemID till MitID under 2022

NemID fungerar fortfarande på vissa webbplatser, så om du redan har ett NemID, kan du fortsätta att använda det när möjligheten finns. 

Under 2022 rullas den nya lösningen MitID ut. Du får information från Digitaliseringsstyrelsen om vad just du behöver göra för att uppdatera dina ID-upplysningar och få ett MitID. De kontaktar dig via Digital post på borger.dk, eller skickar ett brev till din registrerade adress. 

De flesta myndigheter har gått över till MitID, och accepterar inte längre NemID. 

Läs mer på borger.dk

OBS! Även om du har fått MitID bör du behålla ditt NemID, eftersom MitID inte är fullt ut implementerat än. Du kan därför behöva ditt NemID för vissa tjänster.

Om du har ett aktivt NemID ska du kunna använda det för att identifiera dig när du installerar MitID. Om du inte har det, kan du från mitten av januari 2023 scanna chippet i ditt pass för att identifiera dig. Alternativt kan du beställa MitID på Borgerservice i Danmark. 

Se nyheten om att bekräfta identitet för MitID med ditt pass 

 

Vad är MitID?

I Danmark använder man MitID, en digital signatur som fungerar som din personliga, elektroniska underskrift. Du kan använda MitID till både privata och offentliga självbetjäningslösningar på nätet. 


Du kan till exempel använda MitID med offentlig signatur till:

  • Skat.dk - danska skattemyndighetens webbplats
  • A-kassor
  • Borger.dk
  • e-boks.dk

Du kan installera MitID appen på en mobil enhet (t ex en smartphone eller tablet) och använda som nyckel.

Som svensk medborgare med jobb i Danmark, kan du också beställa MitID. 

 

 

Så ordnar du MitID

 

Om du redan har ett NemID finns du i registret, och kommer att få ett meddelande i Digital post på borger.dk, med information om vad du behöver göra för att få ett MitID. 

MitID via mitid.dk

Har du ett NemID sedan tidigare, och ett CPR-nummer, kan du hämta ett MitID på mitid.dk. 

Har du dessutom ett pass med chip, kan du identifiera dig för MitID direkt i MitID-appen.

 

Läs mer om hur du skaffar MitID på mitid.dk

 

Läs också vår artikel: Öppna danskt bankkonto

 

MitID från Borgerservice

Du kan beställa MitID på ett borgerservicecenter. Då ska du ta med dig svenskt pass, körkort eller annan nationellt identitetskort med foto. 

Se lista över borgerservicecentre i Köpenhamns kommun

 

Logga in på t ex skat.dk utan MitID

Om du inte har MitID, kan du istället använda en TastSelv-kod. Du kan beställa en TastSelv-kod från Skattestyrelsen. Du behöver ett danskt CPR-nummer och din adress ska finnas i deras system. 

Beställ TastSelv-kod från Skattestyrelsen

 

Om du redan har NemID utan offentlig digital signatur

Om du redan har ett NemID men utan offentlig digital signatur, kan du också vända dig till ett borgerservicecenter och där få uppgraderat ditt NemID/MitID med den offentiga digitala signaturen. Kom ihåg att ta med fotolegitimation, och berätta att du redan har ett NemID till din nätbank.

Om du inte har möjlighet att få hjälp av Borgerservice med att lägga till en offentlig digital signatur, kan du istället använda en TastSelv-kod. Du kan beställa en TastSelv-kod från Skattestyrelsen. Du behöver ett danskt CPR-nummer och din adress ska finnas i deras system. 

Beställ TastSelv-kod från Skattestyrelsen

 

 

Förnya din offentliga digitala signatur

Var tredje år ska din offentliga digitala signatur förnyas, vanligtvis får du ett meddelande om detta i samband med att du loggar in med ditt NemID/MitID. Om du skulle missa att förnya signaturen kommer du få ett felmeddelande när du därefter försöker använda din offentliga digitala signatur.

För att förnya din offentliga digitala signatur loggar du in med ditt NemID/MitID på självbetjäning för NemID/MitID.

 

Självbetjäning för NemID

 

Självbetjäning för MitID

 

(Om du regelbundet använder ditt NemID, minst var tredje månad, kommer ditt NemID att förnyas automatiskt.) 

 

Fann du denna information relevant?

Vill du utveckla ditt svar?

Kontakta Øresunddirekt

Tack för din feedback!

Checklista: Fått jobb i Danmark – detta ska du ordna direkt

Har du precis fått jobb i Danmark?

I vår checklista kan du läsa om vilka praktiska steg du ska ta och vad du behöver tänka extra på.

 

Vi stöds av