Dansk e-legitimation
Övergång från NemID till MitID under 2022
NemID fungerar fortfarande på vissa webbplatser, så om du redan har ett NemID, kan du fortsätta att använda det när möjligheten finns.
Under 2022 har den nya lösningen MitID rullats ut.
De flesta myndigheter har gått över till MitID, och accepterar inte längre NemID.
OBS! Även om du har fått MitID bör du behålla ditt NemID, eftersom MitID inte är fullt ut implementerat än. Du kan därför behöva ditt NemID för vissa tjänster.
Vad är MitID?
I Danmark använder man MitID, en digital signatur som fungerar som din personliga, elektroniska underskrift. Du kan använda MitID till både privata och offentliga självbetjäningslösningar på nätet.
Du kan till exempel använda MitID med offentlig signatur till:
- Skat.dk - danska skattemyndighetens webbplats
- A-kassor
- Borger.dk
- e-boks.dk
Du kan installera MitID appen på en mobil enhet (t ex en smartphone eller tablet) och använda som nyckel.
Som svensk medborgare med jobb i Danmark, kan du också beställa MitID.
Så ordnar du MitID
Om du redan har ett NemID finns du i registret, och kommer att få ett meddelande i Digital post på borger.dk, med information om vad du behöver göra för att få ett MitID.
MitID via mitid.dk
Du kan hämta ett MitID på mitid.dk.
Har du dessutom ett pass med chip, kan du identifiera dig för MitID direkt i MitID-appen.
Läs mer om hur du skaffar MitID på mitid.dk
Läs också vår artikel: Öppna danskt bankkonto
MitID från Borgerservice
Du kan beställa MitID på ett borgerservicecenter. Då ska du ta med dig svenskt pass, körkort eller annan nationellt identitetskort med foto.
Se lista över borgerservicecentre i Köpenhamns kommun
Logga in på t ex skat.dk utan MitID
Om du inte har MitID, kan du istället använda en TastSelv-kod. Du kan beställa en TastSelv-kod från Skattestyrelsen. Du behöver ett danskt CPR-nummer och din adress ska finnas i deras system.
Beställ TastSelv-kod från Skattestyrelsen
Om du redan har NemID utan offentlig digital signatur
Om du redan har ett NemID men utan offentlig digital signatur, kan du också vända dig till ett borgerservicecenter och där få uppgraderat ditt NemID/MitID med den offentiga digitala signaturen. Kom ihåg att ta med fotolegitimation, och berätta att du redan har ett NemID till din nätbank.
Om du inte har möjlighet att få hjälp av Borgerservice med att lägga till en offentlig digital signatur, kan du istället använda en TastSelv-kod. Du kan beställa en TastSelv-kod från Skattestyrelsen. Du behöver ett danskt CPR-nummer och din adress ska finnas i deras system.
Beställ TastSelv-kod från Skattestyrelsen
Förnya din offentliga digitala signatur
Var tredje år ska din offentliga digitala signatur förnyas, vanligtvis får du ett meddelande om detta i samband med att du loggar in med ditt NemID/MitID. Om du skulle missa att förnya signaturen kommer du få ett felmeddelande när du därefter försöker använda din offentliga digitala signatur.
För att förnya din offentliga digitala signatur loggar du in med ditt NemID/MitID på självbetjäning för NemID/MitID.
(Om du regelbundet använder ditt NemID minst var tredje månad, kommer ditt NemID att förnyas automatiskt.)