Ny rapport: Gränskontrollerna kostar miljarder och hämmar rörligheten i Öresundsregionen
Sveriges gränskontroll har minimal effekt men stora kostnader. En ny rapport dokumenterar miljardförluster, omfattande förseningar i tågtrafiken och juridiska problem i förhållande till EU-reglerna.
Sedan Sverige införde tillfälliga inre gränskontroller 2015 har kontrollerna haft stor påverkan på både invånare, företag och rörligheten i hela Öresundsregionen.
En ny rapport från Greater Copenhagen visar att kontrollerna är dyra, ineffektiva och påverkar en arbetsmarknad som annars är tätt sammanlänkad över sundet.
Så mycket kostar gränskontrollerna
Rapporten visar att gränskontrollerna har mycket liten effekt i förhållande till syftet, men stora konsekvenser för mobiliteten. Under 2025 saknade endast 0,03 procent av de kontrollerade – alltså 3 av 10 000 personer – giltig dokumentation för inresa. Det innebär att nästan alla resenärer stoppas utan att kontrollerna leder till relevanta träffar.
Kontrollen vid Hyllie station fungerar dessutom som en tydlig flaskhals för tågtrafiken mellan Danmark och Sverige. De extra minuter som varje tåg måste stå stilla innebär att resenärer tillsammans sitter 510 000 timmar i onödan på tåget varje år. Det motsvarar nästan 65 000 arbetsdagar och medför en samhällsekonomisk kostnad på 47 miljoner kronor – enbart på grund av den förlängda restiden.
Flera oberoende analyser pekar i samma riktning: Gränskontrollerna är kostsamma för både pendlare och samhälle. En av de mest citerade beräkningarna kommer från Oxford Research (2016), som uppskattar de årliga samhällsekonomiska förlusterna till cirka 1,5 miljarder kronor, bland annat på grund av längre restider, minskad arbetsmarknadsintegration och högre transportkostnader.
Analyser från Sydsvenska Handelskammaren och Köpenhamns universitet stödjer denna bild.

Juridiska utmaningar
Rapporten lyfter också allvarliga juridiska frågor kring de svenska gränskontrollerna. Enligt Joakim Zander, jurist och expert på EU:s handelsrätt, är kontrollerna med stor sannolikhet olagliga enligt EU-rätten. Han påpekar att Sverige har haft inre gränskontroller sedan 2015 – långt över den maximala tvåårsperiod som endast får användas vid klart exceptionella händelser.
Dessutom kräver Schengenkodexen att det finns nya och tydliga hot för att en sådan kontroll ska kunna införas eller förlängas. Zander bedömer att kontrollerna både är oproportionerliga och strider mot EU-lagstiftningen:
– Sveriges regering kringgår tydligt lagstiftningen och därmed hela syftet med Schengenområdet och den fria rörligheten inom EU, säger han.
Greater Copenhagen uppmanar därför Sverige att avskaffa den tillfälliga inre gränskontrollen och i stället diskutera mer effektiva och målinriktade lösningar. Det ligger i linje med den gemensamma deklaration som de danska och svenska statsministrarna skrev under i somras, där båda länder öppnar för bättre modeller för gränskontroll och rörlighet i Öresundsregionen.