Danskt NemID/MitID

Senast uppdaterad 2022-09-19
För att kunna använda alla digitala självbetjäningslösningar i Danmark behöver du ett NemID/MitID - din digitala signatur. Läs om hur du skaffar och använder NemID/MitID.
Skriv ut

Övergång från NemID till MitID under 2022

NemID fungerar fortfarande, så om du redan har ett NemID, kan du fortsätta att använda det. 

Under året rullas den nya lösningen MitID ut. Du kommer att få information från Digitaliseringsstyrelsen om vad just du behöver göra för att uppdatera dina ID-upplysningar och få ett MitID. De kontaktar dig via digital post eller ett brev till din registrerade adress. 

Läs mer på borger.dk

OBS! Även om du har fått MitID bör du behålla ditt NemID, eftersom MitID inte är fullt ut implementerat än. Du kan därför behöva ditt NemID för vissa tjänster.

Om du har ett aktivt NemID ska du kunna använda det för att identifiera dig när du installerar MitID. Om du inte har det, och inte är dansk medborgare med danskt pass, är du tvungen att beställa MitID på Borgerservice i Danmark. 

 

Vad är NemID/MitID?

I Danmark använder man NemID eller MitID, en gemensam digital signatur, som fungerar som din personliga, elektroniska underskrift i din bank. Du kan också koppla en "offentlig digital signatur" till ditt NemID/MitID, som du kan använda till både privata och offentliga självbetjäningslösningar på nätet. 


Du kan till exempel använda MitID eller NemID med offentlig signatur till:

  • Skat.dk - danska skattemyndighetens sajt
  • A-kassor
  • Borger.dk
  • e-boks.dk, som samordnar digital post från privata och offentliga instanser

Ett NemID består av ett användar-id, en kod och ett nyckelkort. Du kan använda det till att logga in från vilken dator som helst - också när du är utomlands.

Du kan också installera NemID/MitID nyckelapp på en mobil enhet (t ex en smartphone eller tablet) och använda som nyckel.

Som svensk medborgare med jobb i Danmark, kan du också beställa ett NemID/MitID. Du kan dock inte alltid beställa det digitalt, då det kräver att du antingen har ett danskt körkort eller danskt pass.

 

 

Så ordnar du ett NemID/MitID

NemID/MitID via din bank

När du öppnar ett konto i en dansk bank, får du också oftast tillgång till en internetbank. Om du inte redan har ett NemID/MitID, så får du automatiskt ett av din bank, så att du kan få tillgång till din internetbank.

OBS! Ibland kan det vara så att du får ett NemID som enbart kan användas hos din bank (ett NemID utan "offentlig digital signatur") men hör med din bank om de kan ordna ett NemID/MitID med "offentlig digital signatur", så att du kan använda det hos alla myndigheter.

 

 Läs mer om hur du skaffar ett NemID på nemid.nu

 

Läs mer om hur du skaffar MitID på mitid.dk

 

Läs också vår artikel: Öppna danskt bankkonto

 

NemID/MitID hos International House eller borgerservice

Om du flyttar till Danmark kan du beställa ditt NemID/MitID genom att besöka International House i Köpenhamn. Hos International House kan de också hjälpa dig med att ordna ett CPR-nummer - danskt personnummer, skattekort, sundhedskort mm. Det kan därför vara ett bra ställe att besöka när du flyttar till Danmark. 

Kom ihåg att ta med:

  • "intyg" som bekräftar ditt danska CPR-nummer - som t.ex: din årsopgørelse, ett sundhedskort eller en lönespecifikation
  • din svenska legitimation med foto som t.ex ditt pass

Besök International House webbplats för mer info

 

Du kan också beställa ditt NemID/MitID på ett borgerservicecenter. Då ska du ta med dig svenskt pass, körkort eller annan nationellt identitetskort med foto, samt ett vittne som kan bekräfta din identitet. Vittnet ska vara över 18 år, ha ett danskt CPR-nummer och kunna framvisa giltig fotolegitimation. 

Se lista över borgerservicecentre i Köpenhamns kommun

 

Läs mer om hur du beställer NemID via borgerservicecenter

 

Om du inte har möjlighet att besöka Borgerservice eller International House för att få ett NemID/MitID, kan du istället använda en TastSelv-kod. Du kan beställa en TastSelv-kod från Skattestyrelsen. Du behöver ett danskt CPR-nummer och din adress ska finnas i deras system. 

Beställ TastSelv-kod från Skattestyrelsen

 

Om du redan har NemID/MitID utan offentlig digital signatur

Om du redan har fått ett NemID/MitID utan offentlig digital signatur, kan du också vända dig till ett borgerservicecenter och där få uppgraderat ditt NemID/MitID med den offentiga digitala signaturen. Kom ihåg att ta med fotolegitimation och ett vittne, och berätta att du redan har ett NemID/MitID till din nätbank.

Om du inte har möjlighet att få hjälp av Borgerservice med att lägga till en offentlig digital signatur, kan du istället använda en TastSelv-kod. Du kan beställa en TastSelv-kod från Skattestyrelsen. Du behöver ett danskt CPR-nummer och din adress ska finnas i deras system. 

Beställ TastSelv-kod från Skattestyrelsen

 

 

Förnya din offentliga digitala signatur

Var tredje år ska din offentliga digitala signatur förnyas, vanligtvis får du ett meddelande om detta i samband med att du loggar in med ditt NemID/MitID. Om du skulle missa att förnya signaturen kommer du få ett felmeddelande när du därefter försöker använda din offentliga digitala signatur.

För att förnya din offentliga digitala signatur loggar du in med ditt NemID/MitID på självbetjäning för NemID/MitID.

 

Självbetjäning för NemID

 

Självbetjäning för MitID

 

(Om du regelbundet använder ditt NemID, minst var tredje månad, kommer ditt NemID att förnyas automatiskt.) 

 

Fann du denna information relevant?

Vill du utveckla ditt svar?

Kontakta Øresunddirekt

Tack för din feedback!

Checklista: Fått jobb i Danmark – detta ska du ordna direkt

Har du precis fått jobb i Danmark?

I vår checklista kan du läsa om vilka praktiska steg du ska ta och vad du behöver tänka extra på.

 

Vi stöds av