Danskt NemID

För att kunna använda alla digitala självbetjäningslösningar i Danmark behöver du ett NemId - din digitala signatur. Läs om hur du skaffar och använder NemID.

Vad är NemID?

I Danmark använder man NemID, en gemensam digital signatur, som fungerar som din personliga, elektroniska underskrift och som du kan använda till både privata och offentliga självbetjäningslösningar på nätet.


Du kan till exempel använda NemID till:

  • Din internetbank
  • På skat.dk - danska skattemyndighetens sajt
  • Hos a-kassor
  • På borger.dk
  • På e-boks.dk som samordnar digital post från privata och offentliga instanser

Ett NemID består av ett användar-id, en kod och ett nyckelkort. Du kan använda det till att logga in från vilken dator som helst - också när du är utomlands.

 

Som svensk medborgare med jobb i Danmark, kan du också beställa ett NemID. Du kan dock inte beställa det digitalt, då det kräver att du antingen har ett danskt körkort eller danskt pass.

Så ordnar du ett NemID

NemID via din bank

När du öppnar ett konto i en dansk bank, får du också oftast tillgång till en internetbank. Om du inte redan har ett NemID, så får du automatiskt ett av din bank, så att du kan få tillgång till din internetbank.

OBS! Ibland kan det vara så att du får ett NemID som enbart kan användas hos din bank (ett NemID utan "offentlig digital signatur") men hör med din bank om de kan ordna ett NemID med "offentlig digital signatur", så att du kan använda det hos alla myndigheter.

NemID hos International House eller borgerservice

Om du flyttar till danmark kan du beställa ditt NemID genom att besöka International House i Köpenhamn. Hos International House kan de också hjälpa dig med att ordna ett CPR-nummer - danskt personnummer, skattekort, sundhedskort mm. Det kan därför vara ett bra ställe att besöka när du flyttar till Danmark. 

 

Kom ihåg att ta med:

Du kan också beställa ditt NemID på ett borgerservicecenter. Då ska du ta med dig svenskt pass, körkort eller annan nationellt identitetskort med foto samt ett vittne som kan bekräfta din identitet. Vittnet ska vara över 18 år, ha ett danskt CPR-nummer och kunna framvisa giltig fotolegitimation.

 

Om du redan har NemID utan offentlig digital signatur

Om du redan har fått ett NemID utan offentlig digital signatur, kan du också vända dig till ett borgerservicecenter och där få uppgraderat ditt NemID med den offentiga digitala signaturen. Kom ihåg att ta med fotolegitimation och ett vittne och berätta att du redan har ett NemID till din nätbank.

 

Förnya din offentliga digitala signatur

Var tredje år ska din offentliga digitala signatur förnyas, vanligtvis får du ett meddelande om detta i samband med att du loggar in med ditt NemID. Om du skulle missa att förnya signaturen kommer du få ett felmeddelande när du därefter försöker använda din offentliga digitala signatur.

 

För att förnya din offentliga digitala signatur loggar du in med ditt NemID på självbetjäning för NemID.