Årlig status 2021: Rekordmånga webbesökare och positiv feedback

D. 2022-01-28
Under 2021 hade Øresunddirekt rekordmånga besökare på våra danska, svenska och engelska hemsidor. Samtidigt visar användarundersökningen i hög grad positiv feedback till Øresunddirekts webbplatser.
Skriv ut

För både pendlare och företag har 2021 varit ett långt och besvärligt år, då föränderliga coronarestriktioner och gränskontroller har skapat stora utmaningar i vardagen. Detta har också smittat av sig på den gränsregionala informationstjänsten Øresunddirekt, som har haft fullt upp med att navigera mellan och vidareförmedla korrekt och relevant information från myndigheter på bägge sidor av Öresund.

 

Antalet webbesök nästan fördubblat under 2021

Under 2021 slog trafiken på Øresunddirekts hemsidor alla rekord och man registrerade fler digitala användare och besök än någonsin förr.

Øresunddirekt registrerade under 2021 över 2,1 miljoner sessioner, det vill säga en användares sammanhängande besök på hemsidan. Jämfört med året innan (2020) innebär det en stigning på över 70 procent.

Antalet besökare var cirka 1,5 miljoner, vilket är en stigning på över 67 procent.

Det stora behovet av gränsregionalt anpassad information kring coronapandemin blir mycket tydligt när man tittar på innehållet på Øresunddirekts mest besökta webbsidor under 2021. 15 av 20 av de mest besökta webbsidorna handlar på ett eller annat sätt om coronarestriktioner och -regler i de två länderna, där teman som gränskontroll och inreserestriktioner samt information om skatteregler, a-kassa och socialförsäkringsundantag har varit centralt.

Källa: Google Analytics

 

Hemsidorna får höga betyg i användarundersökningen

Øresunddirekt har dessutom precis fått resultaten från en användarundersökning som genomförs med jämna mellanrum i samarbete med analysfirman Userneeds, för att undersöka användarvänligheten och kvaliteten på hemsidorna.

Hela 2.625 personer har fyllt i frågeformuläret som under november och december 2021 har poppat upp på hemsidorna. Det är mer än tre gånger så många som för två år sedan, vilket ger en tydlig indikation på det ökade engagemanget på webbsidorna.

Resultatet från undersökningen visar att 89 procent av besökarna tycker att hemsidorna är en värdefull källa till information om pendling. Dessutom har 78 procent av er gett uttryck för att Øresunddirekts webbsidor har varit mycket användbara under coronapandemin.  

88 % svarar att Øresunddirekts hemsidor och dess innehåll verkar trovärdigt. Detta backas upp av positiva uttalanden omkring hemsidornas språk och professionalism.

Dessutom menar över 90 procent att det generella intrycket av hemsidorna är positivt.

Øresunddirekt har samtidigt mottagit en hel del konstruktiv feedback omkring potentiella förbättringar av innehållet, vilket är väldigt positivt. Webbredaktionen lovar att läsa igenom alla förslag och idéer, och arbetar vidare för att optimera innehållet på hemsidorna.

Källa: Userneeds

 

Vi stöds av