Under deklarationsperioden fram till början av maj kan du ibland uppleva längre svarstider på vårt Informationscenter Kontakt och vägledning

Kontakt och vägledning

Om du inte hittar informationen du söker här på oresunddirekt.se eller har behov att ställa frågor om din situation är du alltid välkommen att kontakta Øresunddirekt.
Skriv ut
 
På Øresunddirekts Informationscenter i Malmö kan du ställa frågor till experter från de svenska myndigheterna: Arbetsförmedlingen, Skatteverket, Försäkringskassan och Länsstyrelsen.
 
Obs! Om du vill besöka informationscenteret för att träffa Arbetsförmedlingen är det en bra idé att kontakta informationscenteret först, då det kan finnas dagar där medarbetarna inte är på plats i informationscenteret. 

 

Øresunddirekts informationscenter
Hjälmaregatan 3
211 18 Malmö

Öppettider

Måndag - onsdag 10.00 - 15.00
Torsdag 10:00 - 18:00
Fredag 10:00 - 15:00
Särskilda öppettider

Telefon

040 17 64 00

Kontaktformulär

Vänligen fyll i Captcha

Tack för ditt meddelande – vi svarar så snart som möjligt.

Du kommer att få en bekräftelse till din email. Var uppmärksam på att mailet kan fastna i ditt SPAM-filter. Om du inte har mottagit en bekräftelse inom några minuter kan det ha hamnat i din skräppost.

 

Mer information om hur Länsstyrelsen Skåne behandlar personuppgifter

 
Tänk på att Øresunddirekt är en samverkan mellan statliga myndigheter och att det du skriver i ett mejl kan bli 'allmän handling'. Mejl som inkommer till oresunddirekt@lansstyrelsen.se kan, beroende på din fråga, komma att delas vidare till Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Länsstyrelsen, Skatteverket, Region Skåne eller vår webbredaktion i Danmark. Var därför försiktig med att uppge känsliga eller personliga uppgifter när du skickar ett mejl till oss.
Kontakta Øresunddirekts Informationscenter i Sverige

På Øresunddirekts Informationscenter i Malmö kan du ställa frågor till experter kring allt som rör myndighetsinformation på andra sidan Öresund. Vi hjälper dig som vill söka jobb, studera, driva företag eller flytta till Danmark. 

 

Pop-up filial i Helsingborg (tillfälligt pausad på grund av pandemin)

Øresunddirekt har en pop-filial i Helsingborg, där du kan träffa personal fra Skatteverket, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan i Helsingborg. 

Läs mer om Øresunddirekt i Helsingborg

 

Verksamhetsansvarig för Øresunddirekt Sverige och Informationscentret i Malmö är Malin Dahl, Länsstyrelsen Skåne. 

Kontakta Malin Dahl på malin.dahl@lansstyrelsen.se eller på +46 40 17 64 00

 

Läs mer om Øresunddirekt Sverige

 

Øresunddirekt kan ha särskilda öppettider omkring helgdagar och interna seminarier.

 

Se särskilda öppettider hos Øresunddirekt

Kontakta Øresunddirekts webbredaktion

Frågor om oresunddirekt.se?

Øresunddirekts webbredaktion ligger i Köpenhamn på Nørregade 7 B. Vi har inga besökstider, men finns på plats alla vardagar för att besvara dina frågor om webben via mejl eller telefon. 

Har du frågor som rör våra webbplatser? Kontakta oss: redaktionen@oresunddirekt.com

Du kan också kontakta någon av våra medarbetare direkt:

 

Ylva Hansson

Anna María Kristjánsdóttir

Kommunikationskonsulent

yh@oresunddirekt.com

Kommunikationskonsulent

amk@oresunddirekt.com

 

Nordiska informationstjänster

Det finns flera bra informationstjänster att kontakta om du har frågor om andra nordiska gränser:

 

Info Norden - Alla nordiska länder

Info Norden är Nordiska ministerrådets informationstjänst. Målet med tjänsten är att göra det lättare för privatpersoner att röra sig i Norden. På Info Nordens webbsidor kan du läsa om vilka regler som gäller för dig som flyttar, studerar eller arbetar i de nordiska länderna. Du kan också ställa frågor till oss via ett elektroniskt frågeformulär.

Besök Info Nordens webbplats

Grensetjänsten Norge - Sverige

Grensetjänsten är ett norsk-svenskt myndighetssamarbete som arbetar för att fler individer och företag ska få en positiv upplevelse av sin gränsöverskridande aktivitet vid exempelvis jobb eller näringsaktivitet. De arbetar förebyggande med information och samordning för att det ska vara lätt att göra rätt, och identifierar gränshinder. Grensetjänsten har ett kontor i Morokulien för personliga besök finns även tillgängliga via e-post och telefon. 

Besök Grensetjänstens webbplats

Gränstjänsten Sverige - Finland - Norge

Nordkalottens gränstjänst hjälper privatpersoner, företag och organisationer som behöver information när de ska korsa landgränsen mellan Sverige/Finland och Finland/Norge.

Besök Nordkalottens Gränstjänst webbplats
Har du råkat ut för ett gränshinder mellan Sverige och Danmark?

För att invånare och företag ska kunna dra nytta av de möjligheter som finns i Öresundsregionen, är det viktigt att undanröja eventuella gränshinder mellan länderna. Øresunddirekt deltar i det arbetet på både regional och nordisk nivå.

Läs mer om Øresunddirekts arbete med gränshinder

 

Om du själv stött på problem som du misstänker kan vara gränshinder, kan du rapportera in dem via det digitala inrapporteringsverktyget 'Ditt Gränsproblem'.

Rapportera in ett gränsproblem

 

Vi stöds av